Hortobágyi kirándulás beszámoló
Szilágyi Elek az első magyarországi
Kiss Ilona kollégiumi tanárra emlékezés
1960
jniusban
tallkoztam előszr B Major tanr rral, amikor desapm beiratkozni
vitt a
karcagi Gbor ron Gimnzium utols reltagozatos osztlyba. Vletlenl pont B Major tanr rral futottunk
ssze a folyosn, s beszdbe elegyedtek. Hamar kiderlt, hogy mennyire
szeretem
a matematikt. Tanr r elmondta, hogy
matematika szakkr is műkdik az iskolban, gy desapm egyben
beratott a
matematika szakkrbe is.
Szeptembertől
kezdődtek a szakkri foglalkozsok hetente egy alkalommal.
A szakkrkn a matematika nagyon sok
terletvel foglalkoztunk. Előkerltek a
tananyaghoz kapcsold nehezebb, sszetettebb feladatok.
Tanr r előszr meghallgatta, hogy mi hogyan
oldjuk meg. Sok esetben mutatott aztn a mi megoldsunknl egyszerűbb
vltozatot. Előfordult az is, hogy ezutn
egyik dik
mutatott mg egy jabb megoldst, gy volt olyan feladat, amelyre
hromfle
megolds is szletett. Nagyon fel tudott
lelkesteni bennnket, s ilyenkor jttek a gondolatok, tletek. Persze
olyan is
előfordult, hogy egyiknk sem tallta meg a megoldshoz vezető utat,
ilyenkor
tanr r adta meg a megoldst. Mindig tudott gy magyarzni, hogy
rthető,
kvethető legyen.
B Major tanr
r szorgalmazta a Kzpiskolai
Matemetikai Lapok előfizetst
is. A megrendels, terjeszts gondjt is magra vllalta. n is
megvsroltam
ezt a folyiratot mind a ngy ven t. Nagyon sok feladatot meg is
oldottam a
lapbl, de bekldsre, hogy a pontversenyen is rszt vegyek, mr nem
fordtottam időt. Viszont nagyon sok
esetben
oldottunk meg a szakkrn is az itt kitűztt feladatokbl.
Ezek megoldsa nagyban bővtette s
mlytette a matematikai ismereteinket.
Az
előbbieknl
mg jobban tgtotta az ismereteinket, amikor a szakkrn olyan
tmkkal
foglalkoztunk, amelyek nem szerepeltek az akkori kzpiskols
tantervben.
Megismerkedtnk a kombinatorikval, a valsznűsg szmtssal s
bevezetett
bennnket a differencil- s integrlszmts rejtelmeibe. Az
rtelmezsen,
kpleteken tl jcskn lttunk pldt az
alkalmazsra is.
rettsgi
utn
matematika-fizika tanr szakon folytattam tanulmnyaimat egyetemen. Mr a felvtelin is reztem, hogy mennyit
segtett a szakkrkn megoldott sok feladat abban, hogy j eredmnnyel
sikerljn a felvtelim. Amikor pedig az egyetemen szeptemberben
beltnk az
első fizika előadsra, az előad azonnal differencilszmts
segtsgvel rta
fel az t-sebessg-gyorsuls kztti sszefggseket.
Az vfolyamon szinte senki sem tudta, miről van
sz, s n a matematika szakkrn tanultak alapjn megrtettem, s tudtam
segteni is a csoporttrsaimnak. Ezen
tl is mg sok esetben vettem hasznt a szakkrn tanultaknak klnbző
matematikai tmakrknl s a fizikban tanult matematikai
levezetseknl.
Az,
hogy
viszonylag knnyen vettem az első akadlyokat az egyetemen, az a
matematika
tanrom, Veres Jnos tanr ron kvl B
Major Tanr rnak s a matematika szakkrnek is ksznhető.
Tisztelettel s hlval emlkezem Tanr rra Szigethy Zsuzsanna (Szilgyi Sndorn).
Karcagi Nagykun Református Gimnázium 5300 Karcag, Madarasi út 1-3. E-mail: info@reformatus.eu