Tth Jzsef (IV.B/1961) visszaemlkezse


Kunmadarason szlettem – az ltalnos iskolt is ott jrtam.

A csaldom, az lt. iskola is megadta az eslyt arra, hogy Karcagon, a legkzelebbi bentlaksos kollgiummal rendelkező teleplsen folytathassam tanulmnyaimat, a Gbor ronrl elnevezett gimnziumban. (Ma mr ismt a reformtus egyhz, az egykori alapt műkdteti.)


Nekem a kezdet kezdetn (VIII. koromban) fogalmam sem volt arrl, hogy hov megynk. A lnyeg az, hogy szleim megvettk a bőrndt, a kerkpr csomagtartjn kitoltuk a vastllomsra s szeptember elsejvel bevonultam a kollgiumba.


Ott aztn magamra, illetve a nevelő tanrok s a felsőbb osztlyosok felgyeletre hagytak. Ezutn csak havonta egyszer lehetett hazajrni.


Milyen emlkeid maradtak ebből a kzpiskolbl vagy elsősorban a kollgiumbl?


rdekes dolog visszatekinteni kzpiskolmra, amit az egyhz visszakapott, mert mostani neve jra Reformtus Gimnzium lett. 1945 utn az iskolt llamostottk. Ennek ellenre a hagyomnyok a gimnziumban s a kollgiumban is tovbbltek.


Ide tartozott az egy fajta hierarchia a felsősk s az alssok kztt. Rgtn az első hnap vgn nyomatkostottk a rangsort az gynevezett "simzson" keresztl. A kollgiumban 35-40 fő egy nagy hlteremben emeletes vasgyakon aludt. Este a trtnt a mosds gy, hogy meleg vz csak hetente ktszer a vrosi frdőben volt. Este, amikor az elsősk a mosdbl a hlterembe egyenknt tregettek vissza a szekrnyeikhez, ahogy bejtt

valaki, a flsősk pokrcot bortottak a fejre s sszesodrott vizes lepedővel vagy trlkzővel jl megdngettk a htt beavats jelleggel.  Ez volt a beavats, amit a kollgium hagyomnya szerint csinltak a flsősk. Aki korbban renitens volt, vagy nem fogadta el, hogy nyolcadikos "nagyfibl" itt kis elsős "fika" lett, szltak egymsnak, hogy ez tbbet kapjon. Attl kezdve befogadottak lettnk, s aztn tettk azt, amit a gimnziumban tenni kellett. Bizony igyekeztek minket jl lefoglalni.


Itt nyomatkkal emltem meg a kollgium igazgatjnak, Bernth Jzsefnek a nevt, aki nagyon sokat tett azrt, hogy velem egytt sok mindenki ms is sikerrel vegye az akadlyokat. Neki volt tapasztalata, hogyan kell a falusi krnyezetből jtt gyerekeket fejleszteni, mivel maga is a korbbi npi kollgiumok (NKOSZ) segtsgvel jutott el a magasabb műveltsgig.


A msodik-harmadik v tjn, ahogy emlkszem, ő igyekezett bennnket sztnzni. A szilencium (ktelező tanulsi idő) befejezsekor, mely minden nap ngytől htig tartott, a padsor előtt kihirdette a tanulk aznapi eredmnyeit, s aki tst hozott, annak osztott egy csokoldt. Lttam rajta a msodik ht utn, hogy taln tl sokat is kapok ebből, de tartotta a szokst. Mg sok vig volt a kollgium igazgatja, mindenki tisztelettel emlkezett meg rla.


A Gimnziumba tantott tged olyan tanr, aki a reltrgyakban j muncit adott a jvődre nzve?


Minket gy fogadtak, hogy mi falusiak voltunk. Nemcsak a reltrgyakbl kellett nlunk a tudst emelni. A kollgistk egy kln kategrinak szmtottak a gimnziumban. Ez azt jelentette, hogy velnk mskpp is foglalkoztak.


Jellemző pldul, hogy foglalkoztunk illemtannal; hogyan kell viselkedni, hogy kell ltzkdni s gy tovbb. Azt is megtantottk neknk, hogyan kell az asztalnl lni, tkezni stb. Ezeket a szablyokat bizony sokszor megismteltettk, hogy jl begyakoroljuk.


Aztn szerveztek zenei kurzusokat, hogy megismerjk a komolyzene legnagyobb zeneszerzőit. Ezeken a kurzusokon mg a tanri kar egy rsze is megjelent. Ha valakiknek a tanrok kzl volt klasszikus zene lemezgyűjtemnye vagy irodalmi jellegű lemeze, azt bemutattk neknk. Pldul az egyik magyar tanr, Beniczkyn Kat nni olyan dolgokat hozott neknk bemutatsra, ami szerintem nem volt htkznapi akkor 1958-60-an krl. Ezek az alkalmak lehetősget teremtettek arra, hogy kilssunk a vilgra rajtuk keresztl. A nyelvtantsban is tlagon felli krlmnyeink addtak. Oroszul s angolul gy megtanultam, hogy abbl ltem az egyetem első kt vfolyamban. Termszetesen a reltrgyak is megfelelő figyelmet kaptak.


A fizika, matematika tanrod sztklt arra, hogy tanulj tovbb?


Az igazsg, hogy n nem is tudom hogyan alakult ott a jvőm. J eredmnyeim voltak a kzpiskolban.


Nagyon sokoldalan fejlesztette tudsunkat ez a kzpiskola s a kollgium is. Matematikra egy fiatal tanr, Veres Jnos tanr r tantott, de az brzol geometrira s B Major Lszl tanr rra is emlkszem, ellenben a fizikra, hogy mit is tanultam, mr kevsb, pedig a tanrt, Buczk Jnost szerettk, kollgiumi nevelő tanr is volt.


Termszetes volt szmodra, hogy a Miskolci Egyetemre felvtelizz?


Ezt akartam jelezni az előző krdsnl, hogy egyltaln nem. Akkor azt sem tudtam merre menjek tovbb. n igyekeztem jl tanulni, mert volt egy hajterő: a tovbbtanuls. A kollgiumba időnknt meghvtak korbban vgzett, egyetemre jr volt kollgista dikokat, beszlgetsre, tőlk is kaptunk bztatst. Valjban engem meg sem krdeztek arrl, hol akarom folytatni tanulmnyaim. Eleve relosztlyba jrtam, akkor ht irny egy mrnki plya. n azt hittem, hogy taln elektromrnk netn vegyszmrnk leszek. Aztn elkldtek egy rtestst, hogy menjek Miskolcra felvtelizni. Elmentem s flvettek a gpszmrnki karra.


Karcagi Nagykun Református Gimnázium 5300 Karcag, Madarasi út 1-3. E-mail: info@reformatus.eu