Csti Imre emlkezse B. Major Lszl tanrrra


A felhvshoz csatlakozva rom az albbi emlkezsemet B. Major Lszl egykor brzol geometria tanrunkrl. Nmely eset csak kzvetve rinti a tanrurat. Hamar megllaptottam, hogy igazi, mindig nagyon felkszlt kzpiskolai tanrnak reztem - az is volt. Sok mindent ksznhetek neki.


 1. A gimnzium harmadik s negyedik vben tantott bennnket a fenti trgy ismereteire. Majd a Nehzipari Műszaki Egyetem első vben ezt a ktves anyagot megismteltk (egy v alatt). n semmi jat nem hallottam. Az brzol tanszk professzornl vizsgztam jelesre (nagyon sokan itt elvreztek - s a kettes eredmnyt gpszjelesnek hvtk). A nagy tuds professzorom megkrdezte a kzpiskolm nevt (helyt) - igen elgedett volt. Ezt is jrszben a tanrurat dicsri.

 2. A kzpiskola harmadik vben alakult ki, hogy egyik osztlytrsam krsre a mindenkori hzi feladatot az utols ra utn az osztlytermben a tbln felvzoltam, amit majd otthon vonalzval pontosan meg lehetett rajzolni A4-es rajzpapron. Legtbbszr ez a munka tst rt a kvetkező rn. Ez rendszerr vlt - egyszer csak azt vettk szre, hogy 10-15 osztlytrsunk kveti a tbln vzolt hzi feladatot. Ez is sokat javtott a szbeli felelseken (osztlytrsaim krben).

 3. n tbbszr tettem fel krdst tanr rnak (a tananyaggal kapcsolatban) - minden esetben vlaszt is kaptam r, de csak a kvetkező rn. Ez kicsit zavart engem - gyanakodtam arra, hogy ms kollegjtl rdeklődik, stb. Minden esetben szv tette, hogy komoly krds - utna nz, s vlaszol a kvetkező rn. Tartotta a szavt - msoktl is hallottam, hogy az rra is mindig lelkiismeretesen kszlt. Osztlytallkozkon is sokszor feszegettem ezt a rejtelmet. Vgső soron kzpiskolai oktatsnak ez teljesen elfogadhat. Utlag is gratullok tanr rnak, hogy mindig hiteles, pontos, krltekintő vlaszt kaptam, aminek hasznt vettem az egyetemen is (lsd. 1 pont).

 4. A hgom osztlytrsa, akinek a matematika az egyik tanvben nem sikerlt, hallhatta, hogy n a matematikt is ismerem. Felkeresett, hogy nyron korrepetljam a ptvizsgjra. tvettk az addigi anyagot, de ez mr nem fontos, mert a ptvizsgn B. Major tanr r fogadta, aki egyetlen krdst kapott, ami alapjn megkapta az elgsges jegyet. Tbbet sosem volt problma a matematika jegyvel, mert alaposan tvettk a matematika alapjait, amire pl a tbbi ismeret. Az egyetlen krdst ki lehet tallni: ki volt a felksztő segtsge? Teht elg volt a nevemet mondani.

 5. Utols vben matematika szakkrt is vezetett a tanr r szmunkra, ahol bemutatta a derivlst s integrlst. Itt lehet, hogy bennnk volt a hiba, de nem volt meggyőző a tjkoztats. Minden paprrl (fzetből) kerlt a tblra, s nem volt elg szbeli magyarzat hozz. Csak az egyetemen tudtam meg, hogy ez is milyen egyszerű, hiszen az egyik a lert fggvny brmelyik ponti rintője, mg a msik az a fggvny alatti terletet jelenti.

Mindez arra utal, hogy kzpiskolai tanrnak nagyon kivl volt, sok tantvnya bszkn emlkszik a lelkiismeretes oktatsaira. n is csak dicsrni tudom.

Itt ksznm meg, hogy engem s osztlytrsaimat is tantotta - emlke maradjon nagyon dicsretes!

Vrom msok emlkiratt, hiszen ahny ember - annyifle eset.


Debrecen, 2011. november 29.   Csti Imre/1963


Karcagi Nagykun Református Gimnázium 5300 Karcag, Madarasi út 1-3. E-mail: info@reformatus.eu