Bartók Béla és Kodály Zoltán a magyar népzenében két
alapvető stílust különböztetett meg: a régit és az újat. Ez
utóbbit a honfoglalás korára
visszanyúló régihez képest
nevezzük újnak.
Kialakulását
- melyben hosszan tartó nyugat-európai
hatás is szerepet játszott mintegy
másfél évszázaddal ezelőttre tehetjük.
Virágkora a századforduló idejére esik. Az
új stílusú dalok a mai napig jól
ismertek és kedveltek az egész magyarság
körében. Szövegeik, a szerelmi
lírán
kívül, főként a katonaéletet idézik. A
változó életformát tükröző újabb dalszövegek
is jórészt
ehhez a stílushoz kapcsolódnak (summás-,
bányász-, munkásdalok). A
Tudományos Akadémia népzenei
gyűjteményében mintegy 60 OOO-re tehető az új
stílusú népdalok száma. Egy-egy
típus 200-300 község változatában is
szerepel.
Népzenénk új dallamstílusának legfőbb jellemzője a visszatérő
szerkezetű, négysoros forma: a dallam első és negyedik sora lényegében
azonos, a harmadik sor pedig mindig eltérő. Ezen belül az alábbi négy fő
típust különböztetjük meg:
Az
AA5 A5 A és ABBA szerkezetű
dallamokban a két középső sor zárófordulata mindig eltér egymástól, de gyakori
jelenség, hogy ennél nagyobb eltéréseket is találunk közöttük. ".. .néhány hangnyi toldalék
utolérhetetlen bájjal kerüli ki az egyhangúságot." (Kodály). Az első
három formatípus megegyezik abban, hogy második soruk, szinte kivétel nélkül,
a kvinten végződik.
Az új stílus a forma szempontjából nem olyan gazdag, mint
a régi. A hangkészlete és ritmikája ezzel szemben igen változatos. A tiszta
ötfokúságtól- az átmenetek sokaságán keresztül - a különféle diatonikus
hangsorokig nagy választékot találunk benne. Kiemelkedő az eol, dór és mixolíd
dallamok száma. A stílusra jellemző, hogy soronként 5-től egészen 25-ig
terjedhet a szótagszám, s változó lehet az ütembeosztás és az ütemszám is, de mindemellett
feltűnően egységes az új stílusú dalok zömének sorvégi ritmusa: ti-tám tá,
illetve tá-á tá.
Lényeges sajátossága a
kötött tempo giusto. Ez azonban csak menetelés vagy tánc esetén jelent éles ritmusokat és ׀= 110 feletti gyors tempót. Más alkalmakkor - az utcán
sétálva, asztal
mellett, közös munkák végzésekor - a
hagyományos előadásmód jóval lassabb, ׀= 60-80 között mozog, a
nyolcadpárok pedig triolaszerűen, lágy ritmusban hangzanak fel. A dallamok jellegzetes
velejárója a szöveghez alkalmazkodó ritmus, amely hűen követi a szótagok időtartamát.
A kottakép ezért általában csak az első versszakok ritmusának felel meg.
Jóllehet az új stílusban nincs meghatározó szerepe a díszítésnek, kisebb
hajlítások gyakran színezik a dallamokat.
A stílus eleven életét a változatok nagy száma mutatja (dallami-, és szövegi változatok). Mindez elősegíti annak tudatosítását, hogy a szájhagyomány soha nem egyetlen alakban, hanem a változatok sokaságában él.
Stílusa | Új stílusú népdal |
Dallamvonala | Kupolás |
Sorszerkezete |
A , A5v , A5v , Av (kvintváló népdal) |
Előadásmódja | Tempo giusto (= feszesen) |
Szótagszáma | 10-10-8-10 (hosszú sorok, magas szótagszám) |
Hangkészlete | tisztán ötfokú, pentaton |
Hangsora | tiszta lá-pentaton |
Különlegessége | asszimerikus ritmus, sorvégi refrén ("Kata"), szerelmi szimbólunok a szövegben (kert, tűz, tej, zsömle) |
Eredete | Dél- Dunántúl |
Stílusa | Új stílusú népdal |
Dallamvonala | Kupolás |
Sorszerkezete | A , A5 , A5v , Av (kvintváló népdal) |
Előadásmódja | Tempo giusto (= feszesen) |
Szótagszáma | 14-14-15-14 |
Különlegessége | asszimerikus ritmus, sorvégi refrén ("ej,ja,ja,ja,ja,ja"), szerelmi szimbólunok a szövegben (kert, bokréta, rózsa) |
Eredete | palóc népdal |