A Római Birodalom bukását követően a feudális társadalmi és gazdasági rend kialakulásával új korszak kezdődik Európában. Az egyház hatalmának a növekedése és megszilárdulása következtében a vallásos szemlélet meghatározó a tudományok és művészetek, így a zene fejlődésében is. A korai középkor zenéje nagyobbrészt egyszólamú; a többszólamúság a XII. század körül alakult ki.
A kottaírás kialakulása
A legrégibb hangjegyírás a hangok mozgási irányát jelezte, pontos hangközök nélkül.
A vonalrendszer kialakulása a XI. században élt Arezzói Guido nevéhez fűződik, aki négyvonalas rendszerbe helyezte a kottajeleket.
A hangok időtartamának a jelölése (ritmus) újabb vívmány volt a XIII. század táján; végül az ütemjelzés tette teljessé (XIV. század)a hangjegyírás pontosságát. Ezek a korai írásmódok sokkal bonyolultabbak voltak,mint a mai kottaírás; a modern,ma is használatos rendszer csak a XVII. században állandósult.
Arezzoi Guido vagy Guido Monaco vagy Guido Aretinus, kb. 1033-1055 között) itáliai bencés szerzetest és korának egyik legnagyobb teoretikusát tekintik a nyugati zenében mai napig rendkívüli jelentõséggel bíró szolmizációs rendszer legkorábbi változata megalkotójának.
A Guido-kéz, melynek segítségével a hangokat és hangcsoportokat memorizálták egy mantovai kéziratban, a XV. század utolsó negyedébõl.
A kereszténység a vallási kultusznak megfelelő szertartásokat és azok hoz kapcsolódó énekes imaszövegeket, dallamokat vezetett be a gyakorlatba. Ennek a dallamkincsnek két fő forrása volt : az ókori zsidó liturgia zenéje ( zsoltárok),és a Bizánc központú görög egyházi énekek (himnuszok). E dallamok évszázadokig szájhagyomány útján maradtak fenn. A IV. századtól görög helyett latin lett a keresztény liturgia nyelve az egyházirányító központja Róma. Az V. és VII.század között uralkodott pápák megállapították a szertartások és az azokhoz kapcsolódó dallamok rendjét. A döntő reform I.Gergely pápa nevéhez kapcsolódik (600 körül) aki elsőként rendszerezte a keresztény egyház teljes dallamkincsét, és összeállította a használatos énekek gyűjteményét, mely lényegében a XVI. századig változatlan maradt, a dallamok Gergely pápa nevéről kapták az elnevezést.
(Gergely= Gregorius) Hajlításokban gazdag egyszólamú dallam, latin (bibliai vagy egyéb vallásos tárgyú) szöveggel. Kíséret nélküli kötetlen ritmusban szólal meg.
Zenehallgatás:Guido Epistola de ignotu cantu címû, bizonytalan keltezésû mûvében ír a szótaghoz rendelt hangmagasságok rendkívül hasznos voltáról az énekek betanításakor. Ebben található az Ut queant laxis kezdetû himnusz. Bár a dallam más szövegekkel is ismert, nincs Guido koránál korábbi elõfordulása, így valószínûsíthetõen õ a szerzõje. A dallam a szöveg sorainak kezdõ szótagjaival a diatonikus hangsor elsõ hat hangját szólaltatja meg, emelkedõ sorrendben. A Szent János-himnusz néven is ismert mûben az énekesek Keresztelõ Szent Jánoshoz fordulnak, hogy közbenjárásával óvja meg õket a rekedtségtõl:
Magyar fordítás: „Hogy könnyült szívvel csoda tetteidnek zenghessék hírét szabadult szolgáid, oldd meg, Szent János, kötelét a bûntõl szennyes ajaknak. ”
Merész
újdonságnak
számít a XII-XIII. században a kezdődő
többszólamú komponálás. Az
egyszólamúságból
a többszólamúságra való
átmenetet először a szólamok kvart, kvint és
oktáv
együtthangzása jelentette. Ezt orgonaszerű
hangzásról orgánumnak nevezték el. A korai többszólamúság
első központja Párizs, de fontos szerepet játszott kialakulásában az angol zene
is.
A
XIV. században a
százéves háború időszakában az
egyház abszolút hatalma megingott,a művészetek
fokozatosan világiasodtak. A korábbi századok
„névtelen” zenéjével szemben
már
sok szerző nevét ismerjük. A XIV.század „Ars
nová”-nak új művészetnek nevezett
zenéje elsősorban Franciaországban és
Itáliában virágzott. Az olasz trecento
kora ez, amelyet az irodalomban Dante és Boccaccio, a
festészetben Cimabue neve
képvisel. A művészetek felvirágzása
már a korai reneszánsz kezdetét jelzi. Az
énekes és hangszeres előadásra írt zene,
rendszerint háromszólamú, idillikus,
pasztorális
szövegre íródik.
A trubadúrköltészet Németalföldre is átterjedt. Ottani művelői a német lovagi költők és muzsikusok, a minnesängerek (minessänger= szerelmi dalok szerzője). A műfaj legjelesebb képviselői voltak Walther von der Vogelweide, Neidhart von Reuenthal és Tannhäuser. (Utóbbiról mintázta Richard Wagner hasonló című operájának a hősét.)
A
XIV-XV. században
Európa szellemi arculata s vele együtt a zenei
ízlés és gondolkodásmód is
erősen megváltozott. ,,… ebben az időben a katolikus
egyház hivatalos zenéjének
kivételes és egyeduralmi helyzete mindinkább
ingatag… a népzene, a tömegek
zenéje, a világi zene mind erőteljesebben
aláássa kiváltságait. A
hangszeresség, a dalszerűség, a humanista érzelem,
a táncritmus – mind egy-egy
eresztéket lazított fel az öröknek hitt
épületben. A XV. század hozza meg a
döntő változást az egyházi és
világi zene, hivatalos és népi
zeneérzék
egyensúlyában.”