BMajor  Tanr r s a matematika szakkr

 

     1960 jniusban tallkoztam előszr B Major tanr rral, amikor desapm beiratkozni vitt a karcagi Gbor ron Gimnzium utols reltagozatos osztlyba.  Vletlenl pont B Major tanr rral futottunk ssze a folyosn, s beszdbe elegyedtek. Hamar kiderlt, hogy mennyire szeretem a matematikt.  Tanr r elmondta, hogy matematika szakkr is műkdik az iskolban, gy desapm egyben beratott a matematika szakkrbe is.

       Szeptembertől kezdődtek a szakkri foglalkozsok hetente egy alkalommal.  A szakkrkn a matematika nagyon sok terletvel foglalkoztunk.  Előkerltek a tananyaghoz kapcsold nehezebb, sszetettebb feladatok.  Tanr r előszr meghallgatta, hogy mi hogyan oldjuk meg. Sok esetben mutatott aztn a mi megoldsunknl egyszerűbb vltozatot.  Előfordult az is, hogy ezutn egyik dik mutatott mg egy jabb megoldst, gy volt olyan feladat, amelyre hromfle megolds is szletett.  Nagyon fel tudott lelkesteni bennnket, s ilyenkor jttek a gondolatok, tletek. Persze olyan is előfordult, hogy egyiknk sem tallta meg a megoldshoz vezető utat, ilyenkor tanr r adta meg a megoldst. Mindig tudott gy magyarzni, hogy rthető, kvethető legyen.

       B Major tanr r szorgalmazta a Kzpiskolai  Matemetikai  Lapok előfizetst is. A megrendels, terjeszts gondjt is magra vllalta. n is megvsroltam ezt a folyiratot mind a ngy ven t. Nagyon sok feladatot meg is oldottam a lapbl, de bekldsre, hogy a pontversenyen is rszt vegyek, mr nem fordtottam időt.  Viszont nagyon sok esetben oldottunk meg a szakkrn is az itt kitűztt feladatokbl.  Ezek megoldsa nagyban bővtette s mlytette a matematikai ismereteinket.

     Az előbbieknl mg jobban tgtotta az ismereteinket, amikor a szakkrn olyan tmkkal foglalkoztunk, amelyek nem szerepeltek az akkori kzpiskols tantervben. Megismerkedtnk a kombinatorikval, a valsznűsg szmtssal s bevezetett bennnket a differencil- s integrlszmts rejtelmeibe. Az rtelmezsen, kpleteken tl  jcskn lttunk pldt az alkalmazsra is.

      rettsgi utn matematika-fizika tanr szakon folytattam tanulmnyaimat egyetemen.  Mr a felvtelin is reztem, hogy mennyit segtett a szakkrkn megoldott sok feladat abban, hogy j eredmnnyel sikerljn a felvtelim. Amikor pedig az egyetemen szeptemberben beltnk az első fizika előadsra, az előad azonnal differencilszmts segtsgvel rta fel az t-sebessg-gyorsuls kztti sszefggseket.  Az vfolyamon szinte senki sem tudta, miről van sz, s n a matematika szakkrn tanultak alapjn megrtettem, s tudtam segteni is a csoporttrsaimnak.  Ezen tl is mg sok esetben vettem hasznt a szakkrn tanultaknak klnbző matematikai tmakrknl s a fizikban tanult matematikai levezetseknl.

     Az, hogy viszonylag knnyen vettem az első akadlyokat az egyetemen, az a matematika tanrom, Veres Jnos tanr ron kvl  B Major Tanr rnak s a matematika szakkrnek is ksznhető.

Tisztelettel s hlval emlkezem Tanr rra Szigethy Zsuzsanna (Szilgyi Sndorn).

Karcagi Nagykun Református Gimnázium 5300 Karcag, Madarasi út 1-3. E-mail: info@reformatus.eu