Hortobágyi kirándulás beszámoló
Szilágyi Elek az első magyarországi
Kiss Ilona kollégiumi tanárra emlékezés
Els gimnazistk voltunk, riadtak, tisztelettudk, s gyanakvk. Az
iskolban mg DISZ szervezet (gyengbbek kedvrt Demokratikus Ifjsgi
Szvetsg) is mkdtt, ami a hajdanvolt, nagyhr reformtus
gimnziumban szerencsre nem tudott mlyen gykeret verni. Az els szp
szi napokat ltk, mg nyitott ablakon ramlott be a csbt szi
napfny. ppen matematika rt tartott a trtnet fszereplje.
Szmunkra mg szokatlan, klnben jellegzetes testtartsval megllt a
katedra szln, majd pillantst jelentsgteljesen krbehordozva
megkrdezte: ki tudja megmondani, mi a nulla? Hszegynhny dbbent
kamasz meredt a flelmetes hr matematika tanrra, aki egyelre
bizonnyal csak kstolgatott bennnket. Mg hogy mi lenne? Mieltt
megrlelhettk volna az ltalunk megfelelnek tetsz vlaszt, mr
sorban szltotta fl a meghkkent trsasg minden egyes tagjt.
Kptelen ostobasgok hangzottak el, bmulatos gyorsasggal. Kivtel
nlkl mindenki egyest kapott. Lehet csodlkozni, hogy ezek utn
valahol rgtn az llami tletvgrehajt, magyarn a hhr utn
rangsoroltuk B. Major Lszlt! S mg az sem jelentett vigaszt, hogy –
becsletre legyen mondva – megadta a vlaszt: „helyptl!” Nem tudom,
az osztlytrsaim kzl hnyan jegyeztk meg, de gyantom, nem n
vagyok az egyetlen, akinek ez letre szl emlket jelentett. Minden
esetre akkor a hideg szaladglt a htunkon. s tstnt el is dntttk:
ezt az embert pedig nem lehet szeretni!
Klnben is, volt neknk egy osztlyfnknk, Filep Istvn, aki fiatal
volt, jkp, tapintatos, valamint tovbbi elnyeknt emlthet, hogy
nem matematikt tantott. Mi tbb, eljtt szurkolni az ppen aktulis
osztlybajnoki kzi s kosrlabda mrkzseinkre is. (A futball csak
azrt maradt ki, mert sajnlatos mdon a labdargplya akkoriban a
kislloms kzelben volt, s mgsem kvnhatta senki, hogy egy
tanrember odig gyalogoljon, ha csak nem szltja valami hivatali
ktelezettsg)
Igazban azonban nem nagyon maradt id a tantestlet s az utols,
kizrlag fikbl ll osztly rzelmi viszonynak elmlylsre, mert
alig kt hnap elteltvel kitrt a forradalom. Ennek els hozadkaknt
rmmel nyugtztuk, hogy bizonnyal elmarad a matematika ra! Mert
msnap az volt esedkes. s milyen csalds! B. Major mgis
megtartotta! Ezzel sikerlt jabb rossz pontot szereznie az I. c.
minden egyes forradalmi lelklet dikjnl. Kit rdekelt az orig, az
egyenlet, a szzalkszmts, amikor a vroson tvonul szovjet
tankokat szmlltuk! De – gy utlag mrlegelve – a Tanr r is ms
hangvtelt ttt meg. Nyiladoz esznkkel kimondatlanul is rzkeltk:
is trzi a nap jelentsgt, csak ppen visszafogja az rzelmeit,
taln ezzel is azt sugalmazva: a dik elsdleges ktelessge a tanuls!
Csakhogy a dik – azaz mi – msknt gondolkodott azokban a napokban. Ha
akkor Filep Istvn azt mondja: fogjunk fegyvert, mi azt is habozs
nlkl megtettk volna. (Kivlt, ha ezzel jogersen tvol maradhattunk
volna a matematika rrl) De Filep semmi ilyesmit nem mondott, mgis,
amikor nem egszen kt ht utn levertk a forradalmat, mr szinte
semmi sem mondhatott, mert letartztattk. A „forradalmi osztly”
vesszfutsa ezzel el is kezddtt. Mert azrt ki-ki megtette a magt,
ha mgoly gyermekes eszkzkkel is. Rplapok terjesztse, az tjelz
tblk elforgatsa, hadd’ menjenek csak a ruszki tankok rossz irnyba!
Kzben roppant irigyeltk a pesti srcokat, akik Molotov koktlokkal a
kezkben rohangltak a harckocsik kztt. Taln szerencse is, hogy nem
volt igazn id s lehetsg kiprblni, mire is kpes egy olyan
siheder, aki akkor Karcagon az els cbe jr! Mert jtt a megtorls
szerte az orszgban, s nem maradhatott ki Karcag sem. Pavluska Ivn
nyargalszott IZS mrkj szovjet motorkerkprjn a vrosban,
egyszemlyes fenyegetsknt. De rnk, gyerekekre nem volt a
legnagyobb veszly. Jttek a hivatalos eljrsok. Volt, akit keresetlen
egyszersggel kicsaptak az iskolbl, volt, akit eltancsoltak, s volt
olyan is, aki – mert ezt sgtk neki – maga (na j, a szlei) dnttt a
tvozs mellett. A tanri kar egy rsze kicserldtt, jttek jak,
kztk olyanok is, akik kvetkezetesen s meggyzdsbl
ellenforradalomnak minstettk a nemzet szabadsgharct. S mg azt sem
mondom, hogy ezek a pedaggusok szakmailag elmarasztalhatk lettek
volna, st, volt kztk kifejezetten j taner is. m a forradalmi
osztlyra gyanakodva pislogtak, s fenntartsokkal kezeltk. Az
ellenszenv klnben magtl rtetden klcsns volt.
Meg sem lmodtuk, hogy ekkor s gy kezddtt B. Major Lszl
utvdharca! Mert egyszemlyes hbort kezdett azrt a kzben
megcsappant, mr csak huszonegy ft szmll osztlyrt, amit Filep
letartztatsa utna gondjaira bztak. gy lett az osztlyfnknk.
Meg sokkal tbb is annl. De akkor mg mi errl sejtelmnk sem volt.
Csak utlag tudtuk meg, hny, de hny esetben dolgozott szvsan
egy-egy ifj forradalmr megmentsn! Mert persze mi valamennyien
konzekvens ellenllknt ltk a mindennapjainkat. Mig nem tudom,
hogyan sikerlt a Tanr rnak egyenslyt teremteni a romantikus
lelkesedsnk, s a ksbbi egzisztencink szempontjbl korntsem
kzmbs tanulmnyi elmenetelnk kztt. De megtette. s azt sem
tudtuk, mi zajlott a tanri szobban egy-egy osztlyoz rtekezleten.
Meg azt sem, vajon a helyi hatalmassgoknl hnyszor elszobzott az
rdeknkben. Mi csak ltk a kamaszok mindennapjait, akik knytelenek
voltak tudomsul venni: a szabadsgharcot egyelre fl kell
fggesztennk, mr csak a jzan szli befolys hatsra is.
Mi teht felfedeztk a dikszerelmet, az akkoriban mg kibontakozban lv popzent, s persze lelkesen loholtunk a labda utn, vagy ppensggel birkztunk a tornaszerekkel. B. Major tanr r nem jtt el a meccseinkre. s amikor elcspett egy levlkt, ami a korabeli slger szvegt volt hivatva kzkinccs tenni, alig leplezett dervel hallgattuk amint olvassa: „, , Konstantinpoly… mi ez krem?” S nem igazn hatotta meg, amikor ntudatosan felvilgostottuk: ez Tanr r krem a most legnpszerbb tncdal szvege!
Megadan vettk tudomsul: ennl az embernl tanulni kell, ellenkez esetben baj lehet. Persze azrt nagy, nagyon nagy lmny volt olykor B. Major s Bihari Laci sajtos duettjt hallgatni. Lacit, bmulatos matematikai rzke valsgos tanrsegdd avatta, gy aztn nem egyszer a gyakorlatban lhettk t Karinthy „Tanr r krem” cm remek knyvnek a „J tanul felel” fejezett. Lszl (tanr urunk) s Laci (zsenilis osztlytrsunk) sajtos, mr-mr rzelmes, de szmunkra tkletesen rthetetlen prbeszde arra volt j, hogy mi megsszuk a feleltetst. Ezrt Biharit nem gyztk buzdtani jabb s jabb mrhetetlenl izgalmas feladvnyok tlalsra. s ez gy ment ngy ven t!
n mikor fedeztem fl B. Majorban a tanri katedrtl fggetlenthet embert? Taln azon a pnteki napon, amikor szemlyes gyemet intzend ballagtam el a Varr utcba. Trtnetesen szp tavaszi nap volt, amikor a kzelg htvgn akr haza is utazhattam volna, mivel a dikotthon igazgatja mltztatott elengedni. m – mr nem tudom mirt – mindezt azzal toldotta meg: menjek el az osztlyfnkmhz, s attl is krjek egyetrt nyilatkozatot. gy lltam meg teht nagyjbl dlutn kt rakor a mr emltett Varr utcai hz kapuja eltt. Nmi meglepetsemre enyhe telszag radt a konyha fell, ami arra engedett kvetkeztetni: B. Major tanr r minden jel szerint ugyangy ebdel, mint brmelyik ms tlagos polgr. Teht mgsem elsosztlyos nvendkeket eszik, kocks paprba csomagolva…s taln mg hozz is jrul a htvgi utazsomhoz? Egy szp arc, kellemes modor hlgy nyitott ajtt, aki enyhn gunyoros arckifejezssel fogadta szrnyaszegett eladsomat, melynek lnyege az volt. „mr csak a tanr rtl fggk” hogy tudniillik az beleegyezse rn kapaszkodhatnk fl szombat dlutn a falumba tart vonatra. No, ez aztn – persze ksbb tudtam meg – kettejk kztt visszatr beszdtma volt. Szinte anekdotv nemeslt. Beszdtma lettem kzttk! n, aki a matematika rt legszvesebben lthatatlan emberknt ltem volna t! Figyeltek rm, megjegyeztek! S vicceldve emlegettek. Mert hiszen szpen ltek, szorgalmas polgrokknt, olyanokknt, akik igazban ezt az orszgot a htukon cipeltk, s cipelik mindmig. S ilyenn szerettek volna bennnket is nevelni. Amennyire persze az akkori krlmnyek engedtk.
Meg azt is hnapokkal, ha nem vekkel ksbb mondtk el, hogyan jrt kzbe az rdekemben, ugyan ne gncsoljanak mr el, jruljanak hozz az osztlyidegen fi tovbbtanulshoz. Tle ezt sosem hallottam. Igaz, nem is nagyon tallkoztunk a gimnzium befejeztvel. Magam Szegedre kerltem, szleim is tvolabb ktztek, mr nem volt mirt Karcagra mennem. gy aztn mr csak az emlkt ddelgetem, s hls vagyok neki – de szgyellem – jkora ksssel. A kzelmltban azonban Karcagon jrtam. Felsgem nem is nagyon tudta, mirt llok meg a Varr utca sarkn. De a hzig vezet, taln szzmternyi tvolsgot mr nem tettem meg. Nem akartam ltni, hogy esetleg ms lp ki azon a jl ismert kapun, ami eltt szvszorongva lltam, hogy nem sokkal ksbb eldadogjam: mr csak a tanr rtl fggk…
Vass Istvn Zoltn
Karcagi Nagykun Református Gimnázium 5300 Karcag, Madarasi út 1-3. E-mail: info@reformatus.eu