Bcs osztlyfnkeimtl

KARCAGI HRMOND 2000, prilis 14.


”n iskolm, ksznm most neked,

 Hogy az eljtt let-csatk kztt

 Volt mindig hozzm vg zeneted.

 Tplltad tovbb bennem az ert,

 Szeretni az embert s kzdeni

 S hn llni meg Isten s ember eltt”

      (Ady Endre)


    A pedaggusi plya sajnos egyre inkbb lertkeldik, mg a korbbi erklcsi megbecslse is veszendben van. Pedig k a jv lettemnyesei. De nemcsak gy ltalban a trsadalom szkkebl velk szemben, de mi, dikjaik sem vagyunk elgg hlsak tanrainknak. n is most, gy utlag prblok valamit a helyre tenni ezzel a megemlkezssel.

      Igazn szerencssnek mondhatom magamat, mert mg egyszerbb iskolimban is kitn tantim voltak, nem is szlva gimnziumi tanraimrl. s br mindenik megrdemeln, hogy hls ksznettel emlkezzek meg rluk (gondolatban ezt sokszor meg is teszem), mgis itt most csak prat emelnk ki. Az ldozatos, nagyszer munkjuk rvn meghatroz szerepk volt pallrozsunkban, formlsunkban, st letnk alakulsban is.

      Taln mr sokan el is feledtk a rgen elment Nagy Jen tant bcsit, aki vrbeli pedaggus volt Az risi ltszm osztlyban fegyelmet tartott, jl tantott, s mindenkitl megkvetelte a tle elvrhat tudst. A tanrn szigor tant bcsi sznetekben viszont egytt jtszott a tantvnyaival. Kitn rzkkel bontogatta nyiladoz rtelmnket, korn felfedezte a bennnk rejl kpessgeket, gy a szmtan- s fldrajztudsomat alapozta meg. Nagyszer tanti munkssga ellenre nem jutalomban, hanem bntetsben rszeslt, egyenes killsrt tanyasi iskolba szmztk.

      De itt most kt olyan kitn osztlyfnkmtl bcszom, akik nemrg mentek el. Kormos Ambrus s B Major Lszl megrdemeln, hogy kln-kln emlkezznk meg rluk. De rszben pr hnapon bell kvettk egymst, msrszt nbennem egytt lnek tovbb. Elre kell bocstanom, hogy mindkett sokkal tbb volt szmomra, mint j tanr s osztlyfnk. Mestereim voltak tanulmnyaimban, pldakpeim emberi viselkedsben, gymoltim nehz helyzeteimben, atyai elsegti elmenetelemnek, letplym kialaktsnak.

      Mindketten ms-ms vidkrl kerltek Karcagra, de itt meggykeresedtek s tbb nemzedkre terjedt ki ldsos tevkenysgk.

      Kormos Ambrus egy vrosszli iskolban volt vekig osztlyfnkm, biolgia s fldrajz tanrom. Miskolci vagyonos csaldbl, magasabb kultrkrbl rkezett hozznk, ezt mgsem reztette a klvrosi krnyezetbl, htrnyos helyzetbl jv tanulkkal. De mindenkit hatrozottan r akart szortani a rendszeres iskolba jrsra s tanulsra. Nagyon tudatosan, ppen azrt, hogy kiemelkedhessnk a vrosszl s a klvros akkori vilgbl.

       Fldrajz rinak hatsra akkor (a szmtan mellett) n is fldrajz tanr szerettem volna lenni.  Ebbli igyekezetem s tudsom elismerseknt mg az is elfordult, hogy osztlytrsaim feleltetst is rm bzta, (persze az osztlyzst nem). Szorgosan jrtam biolgia szakkrre is, ahol a kertszkeds rejtelmei mellett a fizikai munka tisztessgt is megtanulhattuk tle. n egybknt tbbszr is tallkoztam vele, amikor a szerny pedaggusi fizets kiegsztsre kapott egy hold kukoricjt szakszeren, zgolds nlkl kaplgatta. Tantvnyaiknt ebben is szorgalmat, kitartst s tisztessget tanulhatnnk pldjbl.

      Osztlyfnkknt is j tanccsal szolglt kritikus helyzetekben. Mert az tvenes vekben sok csapda leselkedett mg rnk, gyerekekre is. Meggyzdst persze sem hangoztathatta nyltan, de minden gesztusbl rzkeltem s megrtettem, hogy a kultra, a humnum, az igazsg oldaln ll.

      s neki ksznhetem szlvrosomon tli, els turista lmnyeimet is. Az jvoltbl jutottam el letemben elszr egy balatoni, majd pedig egy bkki vakcira. Azta Eurpa nagyobb rszbe s az USA-ba is elltogathattam. De tudatban vagyok, s rk hlval tartozom neki, hogy az segtsgvel indultam el Karcagrl s jrom letutamat, igyekezve kvetni emberi pldjt.

     

      Aztn gimnziumba kerlsem vben jtt a forradalom, amirt els kzpiskolai osztlyfnknk brtnbe kerlt, nhny rsztvev osztlytrsam pedig kisebb-nagyobb bntetsben rszeslt. Osztlyunk a hatsgi zaklats clpontja lett (kicsaps, motozs, rendrsgre citls, „megye urnak” raltogatsa). A tbolyult hatalomnak akaratomon kvl mg n is szemet szrtam. Oktalanul megnehezteltek rm a vros s a gimnzium akkori els emberei. Tovbbtanulsom j eredmnyeim ellenre is ktsges lehetetett volna (meg termszetesen osztlytrsaim is), ha csoda nem trtnik Nos egy tmeneti id utn egy somogyi reformtus lelksz fia, B. Major Lszl lett az osztlyfnknk, s a „csodt” vitte vghez osztlyunk javra.

      Elszr matematika tanrunkknt tallkoztunk vele 1956 szn s meglehetsen sok borsot trtnk az orra al. Pldul meglptnk a ptrrl, amivel a zrs idszak okozta lemaradsunkat akarta cskkenteni. Ennek ellenre a kvetkez tanvtl osztlyfnkknt a szrnyai al vett minket, s ettl fogva ktfrontos kzdelmet vvott rtnk. Egyik oldalrl bennnket prblt rszortani a rendszeres, tisztessges tanulsra, munkra. Msrszt pedig az iskola s vros vezetsvel igyekezett feledtetni osztlyunkkal szembeni ellenszenvket.

      A matematikt hossz vek alatt kicsiszolt mdszereseivel, tapasztalatval kitn tanrknt, kvetkezetesen s lelkiismeretesen tantotta. St, szakkrt is vezetett. Ezirny rzkem miatt engem fokozatosan s klnsen megkedvelt. Osztlyfnknkknt az brzol geometria tantst is magra vllalta, amiben pedig szinte asszisztense lehettem.

      De mint emltettem nemcsak tanulmnyi elmenetelnkkel foglalkozott, hanem minden szempontbl trdtt velnk. Vlsgos llapotomban vitetett krhzba s szellemi gyarapodsom mellett egszsgi felplsemre is odafigyelt. s krltekinten kereste a lehetsgeket, kapcsolatokat, hogy megmentsen az elljrsg haragjtl. Trekvse szerencsre eredmnnyel jrt, nem akadlyoztk tovbbtanulsomat. Nagy figyelemmel ksrte a felvteli vizsgink eredmnyeirl rkez kirtestseket s taln nlam is jobban rlt felvtelemnek. Ami nem is csoda, hiszen neki tbb fradozsa volt az n sikeremben, mint jmagamnak. Amikor bartom viszont elutast vlaszt kapott, Laci bcsi fogalmazta meg s kldte el a fellebbezst, aminek eredmnyeknt e trsunk is bejuthatott az egyetemre. Vgl „ellenforradalmr”-knt megblyegzett osztlyunkbl bizony nagyon szp szmmal tovbbtanulhattunk. Mindebbl kitnik, hogy letemnek, mind fizikai, mind szellemi vonatkozsban istpolja volt, de tbbi osztlytrsunkon is sokat segtett.

      Aztn a sorsom msfele sodort, csak osztlytallkozkon vltottunk futlag pr szt. s kb. tz ve osztlytrsunk, bartunk azzal a hrrel dbbentett meg, hogy Laci bcsi meghalt. n magamban nemcsak elvesztsn bslakodtam, de nagyon bntott, hogy egy kszn szval sem viszonoztam az rtem tett fradozsait. Ekkoriban megersdtt Isten hitemre tmaszkodva esedeztem, hogy ne legyen igaz a borzaszt hr. s Istennek hla, akkor ez valban hamisnak bizonyult. gy szerencsre mg addott lehetsgem pr kszn szt mondani, nhny levelet kldeni neki. Ez taln nmi vigaszt is jelenthetett szmra a felesge elvesztsnek nehz idszakban. Aztn, mlt nyron rvettem, hogy budai laksomra is elltogasson, s tovbbi ilyen tallkozsokban is remnykedtem. Ekkor bizalmas lgkrben nemcsak az n megmentsemrl esett sz, de az enymnl bonyolultabb, kockzatosabb megoldsokrl is, ahol internlt tantvnya tanulsrt sajt biztonsgt is veszlyeztette. Persze a pr kszn szavam nem llt arnyba az rtem tett erfesztseivel. St ezen is csak n nyertem, hogy knnythettem valamit lelkiismeret-furdalsomon. s sajnos az pldja mr kvethetetlen tvolsgban lebeg elttem.

      Mint emltettem, e kedves tanraim, osztlyfnkeim, atyai jtevim mindegyike mshonnan jtt Karcagra. De mi karcagiak (ill. a krnyez teleplsek itt tanul dikjai is) nagyon sokat ksznhetnk nekik. Nem szabad elfelejtennk, hogy nehz idkben milyen tisztessges, ldozatos, plds odaadssal segtettk elmenetelnket. J lenne, ha emlkkbl ert mertve pldul szolglhatnnak mindannyiunk szmra. Ugyangy, mint ahogyan a mottknt szerepl Ady Endre idzett is utal iskoljval val rkk l kapcsolatra.

      Sokunk nevben mondok ISTENHOZZDOT NEKTEK.

      reged tantvnyotok: Bihari Lszl



Karcagi Nagykun Református Gimnázium 5300 Karcag, Madarasi út 1-3. E-mail: info@reformatus.eu