A karcagi
AGRIBRANDS Europe Hungary zRt. takarmánygyártó cég bemutatása
Készítette:
Andrási
Máté Tibor
9.
B
Karcagi
Nagykun Református Gimnázium,
Egészségügyi
Szakközépiskola és Kollégium
5300
Karcag, Madarasi út 1-3.
Felkészítő
tanár: Major János
Tartalomjegyzék:
1.
A témaválasztás indoklása |
3 |
2. Az AGRIBRANDS Europe Hungary Takarmányipari és
Kereskedelmi zRt. történeti áttekintése |
3 |
|
4 |
3.1. A vevők |
4 |
3.2. A
beszállítók |
4 |
4. Az AGRIBRANDS
Europe Hungary Takarmányipari és Kereskedelmi zRt.-ben
gyártott termékek bemutatása |
4 |
4.1. A takarmányok csoportosítása |
5 |
4.1.1 Megjelenési forma szerint |
5 |
4.1.2. Bekeverési százalék szerint |
5 |
4.1.3. Márkanév szerint |
5 |
4.1.2. Előállított takarmányok |
5 |
5.
A 2010-ben gyártott takarmányok termelési és
forgalmazási mutatói |
7 |
5.1. A takarmányok termelési mutatói |
7 |
5.2. A
nagyüzemeknek és kistermelőknek értékesített takarmányok százalékos aránya |
7 |
6. A világszínvonalú gyár titka |
7 |
7. Interjú az AGRIBRANDS Europe Hungary Takarmányipari
és Kereskedelmi zRt. gyárigazgatójával |
8 |
8.
Interjú az AGRIBRANDS Europe Hungary Takarmányipari és Kereskedelmi zRt. egyik dolgozójával, édesapámmal |
11 |
9. Záró gondolatok,
befejezés |
13 |
10. Általános bibliográfia |
14 |
Melléklet |
|
1. Témaválasztás indoklása
Andrási Máté vagyok, a
Karcagi Nagykun Református Gimnázium, Egészségügyi Szakközépiskola és Kollégium
9. B osztályos tanulója. A csurgói földrajz versenyről, a Református
Középiskolák XVII. Természettudományos Diákkonferenciájáról földrajz
szaktanáromtól értesültem, és úgy döntöttem, hogy valamilyen téma kapcsán
szeretnék részt venni ezen a versenyen, kipróbálom tudásomat. Sokáig
gondolkodtam, hogy mi is legyen a témám, majd a választ az adta meg számomra,
hogy édesapám 1985 óta az ország egyik legdinamikusabban fejlődő, egyik
legversenyképesebb vállalatánál dolgozik, a karcagi AGRIBRANDS Europe Hungary
Takarmányipari és Kereskedelmi zRt-nél. Úgy
döntöttem, hogy gazdaságföldrajzi szempontból ennek a vállalatnak mutatom be a
teljes működési rendszerét, a vállalat történetétől kezdve napjainkig, a
vállalat folyamatos fejlődésén, egyedülálló, versenyképes termékein és bővítési
folyamatain keresztül.
2.
AGRIBRANDS Europe
Hungary Takarmányipari és Kereskedelmi zRt. történeti áttekintése
A
karcagi gyártelep eredetileg állami beruházásként épült 1979-ben Phylaxia
tulajdonban. Az alaptevékenység malomipari technológiával söripari alapanyag
előállítás és tápszergyártás volt. Ebben az időszakban jelentek meg a PURINA
termékek a hazai piacon. A takarmányok importként érkeztek az NSZK-ból (Német
Szövetségi Köztársaság) és Olaszországból. Az 1980-as évektől a Ralston Purina
Company termék licence megállapodást kötött a HAGE Részvénytársasággal, és
ettől kezdve a Purina segítségével a karcagi gyárban készültek az új termékek.
A továbbfejlődés lehetőségét nyújtotta 1990-ben az első vegyes vállalat a
PURINA- HAGE megalakulása, amely az 1990-es évek első felében töretlen sikereket
ért el. 1995-ben az amerikai fél felvásárolta a HAGE Rt. részvényeit, a saját
tulajdonú vállalatát PURINA - Hungária Részvénytársaságra keresztelte. (1. ábra) 1997 őszén nyitotta meg a második
gyárát Kaposváron, melyben már a legkorszerűbb technológiát alkalmazták.
1998-ban a Ralston Purina Company eladta takarmányozási divízióját, melyből
létrejött az AGRIBRANDS
International Inc., amely továbbvitte a PURINA
termékek gyártását és forgalmazását Magyarországon és a világ 16 országában. A
magyarországi egység AGRIBRANDS Europe Hungary zRt. nevet kapta. 2000-ben a karcagi gyárban rekonstrukciót
végeztek, hogy a termelés megfeleljen a XXI. századi elvárásoknak. A cég mai
napig AGRIBRANDS Europe Hungary zRt.
néven működik, annak ellenére, hogy 2001-ben újabb tulajdonosváltás következett
be: a Minneapolisi székhelyű Cargill Co.Ltd. amerikai
vállalat a céget megvásárolta. A saját termékei mellett a PURINA márkanevet
viselő takarmányokat is gyártja és forgalmazza is a cég. (2. ábra)
A Cargill
vállalat számtalan üzletága közül az egyik legnagyobb az állati takarmányok
gyártása. Világszerte közel 170 takarmánygyárat üzemeltet, melyből kb. 80 van
az USA-ban és Dél-Amerikában, 25 Kínában, 40 Távol-Keleten, 19 Európában, ebből
2 Magyarországon, nevezetesen Karcagon és Kaposváron.
3.
A vállalat
kapcsolatrendszere
3.1. Vevők
A
vállalat a vevőközpontú szemléletet helyezi előtérbe, ami azt jelenti, hogy a
termékeinek minőségét, összetételét, a termékek előállítását, és így
természetesen az alapanyag-beszerzéseit a vevő igényeihez igazítja, ezért az
ellátási láncban betöltött szerepének bemutatását a vevőkörnél kezdem.
A
vállalat sajátos tevékenységéből adódóan a fontossági sorrendben a legelső
helyen a vevők folyamatos ellátása áll, hiszen a haszonállatok takarmányozása
folyamatos kell, hogy legyen. Ez a legalapvetőbb feltétel a sikeres vevői
kapcsolattartás szempontjából. A vállalat vevőit két csoportra oszthatjuk. Az
egyik csoportot a farmok és telepek alkotják, a másik csoportot pedig a
viszonteladók. A két vevőcsoport a kiszolgálás szempontjából abban különbözik,
hogy a viszonteladók a zsákos takarmányt vásárolják, melyeket automaták
segítségével töltik zsákba és modern rakodó robotokkal raklapokra rendezik, így
az anyagmozgatást jelentősen megkönnyítik mind a gyár területén, mind a
viszonteladó bolthelyiségében. (1- 2. sz. melléklet) Ellenben a farmok és telepek takarmányellátása főként ömlesztett
takarmányozással történik, melyeket az egyes vevőkre, egyénenként
meghatározott, saját recepttúrák alapján állítanak össze a gyárban. (3. sz.
melléklet) A
viszonteladók megrendelései az eddigi tapasztalatok alapján az adott év során
ciklikusságot mutatnak, ami azt jelenti, hogy az ún. szezonális időszakban -
ami márciustól augusztusig tart -nagyobb mennyiségű árut vásárolnak. A farmok,
telepek, megrendelései viszont tervezhetőek, az állatállomány egyedszáma nem
ingadozik az év egyes szakaszaiban.
A
gyártást követően a vevő saját szállítóeszközével, illetve ha nincs ilyen
lehetősége, akkor a vállalat saját, szerződött fuvaroztatójával kerül a
késztermék kiszállítására. A zsákos termékeket viszonteladók tovább értékesítik
saját vevőiknek, a viszonteladó, mint kiskereskedő kapcsolódik be köztes
láncszemként a gyár és a végső fogyasztó között. Az ömlesztett takarmány pedig
farmokra, telepekre kerül saját felhasználásra, ez a típusú áru tehát a végső
fogyasztóhoz kerül.
3.2. A beszállítók
Az
alapanyag-beszerzés beszállítói régóta ugyanazok a partnerek, ezáltal a cég biztosítani
tudja a gyártott takarmányok megfelelő minőségét, melyeket a törzsvásárlók az
évek alatt tapasztaltak. A
takarmány előállításához szükséges ún. tömegalapanyagok behozatala főként
belföldi beszállítóktól történik, a kiegészítő alapanyagokat pedig leginkább
külföldi beszállítóktól vásárolja a cég.
(4. sz. melléklet)
4.
AGRIBRANDS
Europe Hungary Takarmányipari
és Kereskedelmi zRt.-ben
gyártott termékek bemutatása
A fent említettek alapján a vállalat
szem előtt tartja a vevők igényeit. Olyan takarmányokat állít elő, amelyek
megfelelnek a farmok, telepek és a háztáji termelők elvárásainak. A termékek használatával biztonságosan és gazdaságosan nevelhetik fel
haszonállataikat.
A takarmánygyártás során az adott állatfaj életkorának, fejlettségének és a tenyésztési, tartási célnak megfelelő termékeket állítanak elő. Ezeknek a termékeknek a megjelenési formája a különböző állatfaj emésztőrendszerének és tápanyag igényének legjobban megfelelő szemcseméretű dercés, morzsázott és granulált. A takarmányok bekeverési százaléka szerint gyártanak premixeket, szuperpremixeket, koncentrátumokat és kész takarmányokat.
4.1. A takarmányok csoportosítása
4.1.1
Megjelenési forma szerint
Dercés: A kalapácsos daráló által megdarált szemes termény, a daránál durvább őrlemény. (4. sz. melléklet)
Morzsázott:
Nagyobb átmérőjű granulátumot, rovátkolt hengerek között zúzzák úgynevezett
morzsázott takarmány. (5. sz. melléklet)
Granulált: A
dercés takarmányból préseléssel készítik a granulátumot. Az eljárás gőzöléssel
kezdődik, majd préseléssel folytatódik. A takarmányba jutott gőz a
takarmányszemcsék felületén filmszerű rétegben kicsapódik és segíti a
részecskék egymáshoz tapadását. A granulálást követően a takarmányt lehűtik, hogy
a fehérjék és a vitaminok ne sérüljenek, a hűtéssel egyúttal szárad is a
takarmány. (6. sz. melléklet)
4.1.2.
Bekeverési százalék szerint
Szuperpremix: 0,5 % bekeverésű, csak vitamin- és
mikroelem-tartalmú.
Premix: 3-5 % -os bekeverésű, az előzőekben felsorolt takarmány
kiegészítők felhasználásával készült
Koncentrátum: 10-30 % bekeverésű, teljes fehérje kiegészítést tartalmaz.
Kész takarmány: 100 %-ra összeállított kész takarmánykeverék.
4.1.3.
Márkanév szerint
Márkanév szerint három csoportra
oszthatók a termékek.
Ecomix brand: olcsóbb árfekvésű háztáji termékek, elsősorban saját felhasználásra
nevelt állatok teljes értékű takarmánya, nem PURINA termék.
Purina brand: minőségi
háztáji takarmányok,
Cargill brand: közvetlenül a
farmok, nagyüzemi telepeknek előállított készítmények.
A Cargill takarmányokat legnagyobb
mennyiségben ömlesztett formában a vevők receptúrája alapján állítják elő,
sertések, szarvasmarhák, baromfik és nyulak számára.
A PURINA termékcsaládokat az állatfajok
életkorának, fejlettségének és a tenyésztési, tartási célnak megfelelően
készítik háztáji, kis- és közepes gazdaságoknak: sertés, kérődző, nyúl,
baromfi, vad és ló neveléséhez.
4.2.
Előállított takarmányok
Sertés takarmányok:
Malactáp: A 6-21 hetes
korú sertéseknek biztosít megfelelő táplálékot, a malackori intenzív növekedés
és testtömeg gyarapodás érdekében.
Hízótáp: Ezen belül a
tenyésztők különböző takarmányozási programból választhatnak, melyek
kapcsolódnak a malacnevelési programhoz, a hatékony hízlalást elősegítve.
Kocák számára
előállított termékek folyamatos és egyenletes malacellátást biztosítanak,
magasabb lesz a napi testtömeg gyarapodásuk és az utódszámuk.
Kan: speciális
összetételének köszönhetően kedvező hatást gyakorol az ivarérettségre.
Szarvasmarha takarmányok
Kérődző: A hasznosítás
szempontjából több programból választhatnak a gazdák, attól függően, hogy tej
vagy a húshozam miatt nevelik az állatállományt.
A Purina tejelő program célja a magas
tejtermelés és az egészséges tehénállomány fenntartása és a jövedelmező
tejtermelés biztosítása.
Hús
marha: A
takarmány használásával kiváló súlygyarapodás érhető el és javul a vágási
minőség és ezzel együtt alkalmazható az abrakkal történő etetés is.
Baromfi takarmányok
A szárnyasok számára is életkornak megfelelő
takarmányokat készítenek – indító, nevelő és befejező-, amelyek az egészséges,
biztonságos, ugyanakkor a gazdaságos és eredményes nevelését teszi lehetővé.
Tojó tápok
A tojótyúk
nevelés alapfeltétele a megfelelő jércenevelés, mert a megfelelően nevelt jérce
lesz alkalmas a magas tojáshozamra és ellenállóbb lesz a fertőzésekkel szemben.
Ló
Lótakarmányok
kiváló minőségű alapanyagokból és beltartalommal készülnek, minden korcsoport
és hasznosítási típus számára, mely a gazda által szálastakarmányokkal
kiegészítve fejti ki hatékonyságát.
Nyúl
A
termékek egyik legfontosabb célja a nyúlállomány biztonságos nevelése, az
elhullás csökkentése. A takarmányok magas rosttartalmúak és megfelelő arányban
tartalmazza a szénhidrátokat.
Vad
Ebbe
a csoportba tartoznak az őzek, szarvasok, fácánok, vaddisznók. A számukra
készített keveréktakarmányok pótolják a legelő tápanyaghiányát. A takarmányokat
vadaskertekben illetve a tél folyamán a természetben egyaránt alkalmazható,
hogy az állatok megtarthassák jó kondíciójukat.
5. A 2010-ben gyártott takarmányok termelési és forgalmazási mutatói
A vállalat termelési volumenének adatai
nem publikus információk. A gyár igazgató asszonyának
elmondása szerint 1994/1995-ben 118.000 tonna takarmányt gyártottak, az akkor
még egyetlen gyárukban Karcagon. 1997-ben átadásra került a kaposvári
gyáregység, amely tovább növelte a kapacitást, havi 5000 tonnával. Az
állatlétszám csökkenése miatt visszaesett a forgalom, melynek mélypontja a
2003. és 2007. közötti időszak volt. A mostani mérések szerint a kapacitás
kihasználtsága a karcagi gyárban 75%-os, míg a kaposvári gyárban 65%-os.
5.1. A
takarmányok termelési mutatói
Az adatok a gyár igazgatójától
származnak, melyeket a gyár szabályzatának, titoktartásának megfelelően
arányszámokban közölhető.
Az
elmúlt évben gyártott takarmányok 22 %-a szarvasmarha, 20 %-a sertés, 35 %-a
baromfi, 23%-a nyúl. (8. sz. melléklet)
5.2.
A nagyüzemeknek
és kistermelőknek értékesített takarmányok százalékos aránya
A fent említettekre szeretnék utalni,
miszerint a vállalatnak két nagy vevő köre van egyik a farmok, telepek, a másik
a továbbforgalmazók, a dealerek. A vállalat ilyen formában valósítja meg a
takarmányok értékesítését.
Az előállított termékek 20%-a –PURINA
termékek- továbbforgalmazó dealerhálózaton keresztül jut
el a kistermelőkhöz, 28%-a –Cargill márka- szarvasmarha takarmányok nagyüzemi
értékesítés, 14 %-a–Cargill márka- sertés nagyüzemi értékesítés, 38%-a baromfi
és nyúl, ezek közül a nyúltáp PURINA termék, míg a baromfi Cargill.
(9.
sz. melléklet)
6.
A
világszínvonalú gyár titka
Partnerkapcsolat
A vállalat
vezetősége, nagy hangsúlyt fektet a takarmánygyártásban szerzett vezető szerep
megtartására, a minőségi és biztonságos takarmányok előállítására, ennek
érdekében folyamatos fejlesztéseket valósít meg. Szem előtt tartja a partnerei
igényeit, törekszik azok folyamatos bővítésére.
A beszállítókkal
kialakított hosszú távú, biztos alapokon nyugvó kapcsolat kialakítása annak
függvénye, hogy a beszállítók meg tudnak-e felelni az alábbi kritériumoknak: az
alapanyagok megfelelő minősége, gyakori szállítás a megrendelő igénye szerint,
árstabilitás, rövid átfutási idők biztosítása, garancia a szállítás
biztonságára.
Technológia
Az
üzemekben számítógépes vezérlőprogrammal ellátott, világszínvonalú gyártó
berendezések biztosítják a stabil, megbízható minőséget és az anyagáramlás
teljes nyomon követhetőségét.
A
takarmány üzemben a gyártást Aarsen technológiával működik. A takarmányok biztonságos
előállítását szolgálják az automata összemérő rendszer, a 4 tonnás szalagos
keverő, kalapácsos daráló, granuláló, hűtő rendszerek. (10. sz. melléklet)
A
premix üzemben van Opstal technológiával dolgoznak. (11. sz. melléklet) 1
tonnás keverő, automata összemérő rendszer, gyógyszermentes gyártás,
szállítópályák nélküli, átszennyeződés-mentes rendszeren keresztül, automata
lezsákolóval történik az előállítás. A
késztermékek csomagolása két automata lezsákoló vonalon, robotraklapozóval
történik. (12. sz. melléklet)
Minőség
A Purina márkanéven megjelenő termékek kiváló minőségét a több mint 100
évre visszanyúló kutatás és tapasztalat, illetve a legfrissebb tudományos
eredmények alapján készített receptúrák biztosítják.
Szigorú technológiai módszerek és szabályok garantálják a minőséget a
termelési folyamatban az alapanyag beérkezésétől a keverési, granulálási és
csomagolási fázisokon keresztül a végtermék kiszállításáig. Az AGRIBRANDS Europe Hungary zRt. 2000
óta rendelkezik ISO 9002 minősítéssel, melynek rendszeres
felülvizsgálata is garantálja, hogy a takarmánygyártás teljes folyamata
folyamatos ellenőrzés alatt álljon.
Mind az alapanyagok, mind a késztermékek vizsgálatát saját laboratóriumban
végzik, biztosítva, hogy valóban a legkiválóbb minőségű legyen az alapanyag.
7.
Interjú az
AGRIBRANDS Europe Hungary Takarmányipari
és Kereskedelmi zRt.
gyárigazgatójával
Lehetőségem nyílt, hogy interjút
készítsek a takarmánygyártó vállalat igazgató
asszonyával, Gyurcsek Jánosnéval, aki 1998 február óta látja el vezetői
teendőit. Erzsike néni 2010. december 9-én fogadott a karcagi üzemben, délután
3 órakor.
- Milyen
beosztásban dolgozott az előző időszakban?
- Eredendően közgazdászként végeztem a
Budapesti Külkereskedelmi Főiskolán, majd az első kilenc évemben a berekfürdői
Üveggyárban dolgoztam, értékesítési osztályvezetőként. 1989-ben jöttem át az akkor még HAGE
tulajdonban működő jelenlegi gyárba, vevőszolgálati osztályvezetőnek. Újabb 9 év múlva kértek fel a gyárigazgatói
munkakörre, ami azért az eredeti végzettségemtől és a korábbi munkakörömtől egy
kicsit távol esik, hiszen termelési és üzemeltetési feladatról van szó.
- Mennyire
felelősségteljes az igazgatói munkakör?
- Minden munkakör nagyon
felelősségteljes a maga szintjén. Minden alkalmazottunktól azt várjuk el, hogy
a maga területén a lehető legmagasabb szintű teljesítményt nyújtsa. Így teszek
én is bekalkulálva, hogy a feladat sokrétű, összetett, igényli az azonnali
döntési képességet és a stratégiai tervezési képességet is.
- Szívesen
dolgozik igazgatóként?
- Igen, hiszen egyébként nem vállaltam
volna el ezt a feladatot. Alapvetően azonban a feladat motivál és nem a
beosztás megnevezése. Szeretem a változatos feladatokat, a kihívásokat és
szívesen építek csapatot „ad hoc” feladatok megoldására és hosszú távú céljaink
elérésére egyaránt.
- Mutassa be
röviden a céget!
-A karcagi
gyárban jelenleg 100 fő dolgozik, akik közül a könyvelés, pénzügy, labor nem az
én irányításom alá tartozik, a termelés, raktári dolgozók, karbantartás és portaszolgálat
viszont igen, ez 50 fő. Jelenleg két műszakban dolgozunk, mert a szezonalitás,
a tavaszi- nyári időszakban követelt meg három műszakos munkarendet. A gyár termelési kapacitása 10.000
tonna havonta, ennek jelenlegi kihasználtsága általában 75 %. A
termékösszetételünk állatfajok szerint: sertés, szarvasmarha, tejelő, baromfi,
bárány, nyúl, vízi szárnyas, vad.
A termékek bekeverési százaléka szerint
gyártunk premixeket, szuperpremixeket, koncentrátumokat, kész takarmányokat.
Feldolgozottsági fok, illetve megjelenési forma szerint dercés, granulált és
morzsázott takarmányokat. Csomagolás szerint gyártunk ömlesztett és zsákos
takarmányokat 5, 10, 20,
- Mennyien
dolgoznak a vállalatnál?
-A karcagi
gyárban jelenleg 100 fő dolgozik, akik közül a könyvelés, pénzügy, labor nem az
én irányításom alá tartozik, a termelés, raktári dolgozók, karbantartás és
portaszolgálat viszont igen, tehát 50 fő. A kaposvári gyárunkban 58 fő
dolgozik. Az értékesítésben körülbelül 40 fő és a beszerzés területén 5 fő.
-A dolgozók
elkötelezettek-e a munkájukban?
-A gyári
fluktuáció nagyon alacsony, a nálunk dolgozók hosszú ideje vannak nálunk, nem
jellemző, hogy valaki elmegy tőlünk más munkahelyre. Kivéve persze azon
eseteket, amikor valaki családilag elköltözik vagy nyugdíjba megy. A vállalat
és a vállalat melletti elkötelezettséget mi nagyra értékeljük, törzsgárda
jutalmak formájában 5-10-15-20-25-30 éves munkaviszony után értékes
ajándékokkal lepjük meg a dolgozóinkat. Az elkötelezettség szintjét egy, a
Cargill anyavállalat által rendelkezésünkre bocsátott kérdőív formájában évente
felmérjük és a visszajelzéseket kiértékelve akciótervet készítünk jobbítási
lehetőségek kidolgozására. Ebben az évben a felmérés eredménye a karcagi gyár
vonatkozásában 92 % volt, ami mind anyavállalati szinten, mind magyarországi
vállalati szinten nagyon jó eredménynek mondható.
- Mivel tudják
ösztönözni munkatársaikat a hatékony munkavégzésre?
- Nagyon sok
időt és energiát fordítunk a dolgozók képzésére minden szinten és minden
munkaterületen. A képzések lehetnek kiscsoportos helyi tréningek, írásos
anyagok, bemutató oktatások, gyakorlati oktatások, mentor program, ahol egy
tapasztalt munkatárs mellett párhuzamos munkavégzés mellett történik a képzés.
Miután megteremtettük a megfelelő termelési, technológiai környezetet, a
tréning után a dolgozó szakmai ismeretei is megfelelőek, az egész közösséget
érintő programot dolgozunk ki, melynek célja a lehető leghatékonyabb termelés.
Ennek két formája volt eddig cél-feladat teljesítéséért külön negyedéves
bónuszrendszer, illetve az anyavállalat által kitűzött World Class minősítés,
ami egy minden gyárra felállított optimális működést feltételező modell és a
tényszámok összevetésén alapuló értékelési rendszer. Az elmúlt évben a karcagi
gyár a 8+4 kritériumot tartalmazó értékelési rendszerben mind a 12 kritériumnak
megfelelt, tehát World Class gyárnak minősül, aminek a jutalma minden termelési
dolgozó részére egy kisebb havi bér egyszeri kifizetése. Ez nagyon jó motiváció
szokott lenni, mind anyagi, mind közösségi összetartó szempontból.
- Milyen
szerepet tölt be a vállalat Karcag népességének foglalkoztatásában?
- Karcag
lakosságának lélekszáma 22000 fő, ennek kb. 40-50 %-az az aktív kereső, ebből
100 fő dolgozik a vállalatnál. Cégünknek azért van jelentősége, mert megfelelő
teljesítmény és munkavégzés esetén hosszú távú, stabil, kiszámítható
munkahelyeket biztosítunk dolgozóink számára, ami a családtervezés
szempontjából elengedhetetlen.
- Melyek a cég
hagyományos és új termékei?
- Cégünk
alaptevékenysége az állati takarmányok gyártása, mindenféle haszonállat és
korosztály számára, ebben az értelemben tehát minden termékünk hagyományos.
Mivel azonban a nagyüzemi termékeink fókusztermékek, azaz egyedileg a vevő
specialitásaira vannak formulázva, így akár minden nap új termék születik. Más
megközelítésben pedig a hagyományos haszonállat eledel mellett 2011 évtől
gyártani és forgalmazni fogunk kisállat eledelt is kutyák és macskák részére.
- Beszéljen az
export és import tevékenységről!
- Korábban több
oknál fogva elsősorban csak belföldi piacra dolgoztunk. Ma már több országba
szállítunk prémium termékeket, de az összes export-arány még mindig nem haladja
meg a teljes termelés 10 % - át. Jelen vagyunk termékeinkkel Romániában,
Szlovákiában, Horvátországban, Szerbiában és Ukrajnában is.
- Milyen
bővítési folyamatok és lehetőségek vannak?
- Van
lehetőségünk a jelenlegi kapacitásunk bővítése nélkül a hagyományos termékekből
25 % - al többet gyártani, hiszen a jelenlegi
kapacitás kihasználtságunk 75 %. Továbbá havi 1000 – 2000 tonna kisállat
eledelgyártással bővül a termelésünk, amint az új üzemrész beindul a második
negyedévben.
- Mi a vállalat
mottója?
- Jövőképünk az,
hogy a világvezető cégévé váljunk az emberiség jólétének megteremtésében. Ehhez
elvezető célkitűzésünk a dolgozóink tökéletes biztonsága, a teljes
elkötelezettség és a fenntartható növekedés.
- Mit értenek ez
alatt?
-A dolgozók
tökéletes biztonsága azt jelenti, hogy minden dolgozó minden nap épségben
hazatérjen a szeretteihez. A teljes elkötelezettség azt jelenti, hogy a
dolgozóink egyet értenek vállalatunk alapelveivel, elfogadják a Cargill által
kitűzött célokat és mindent megtesznek azért, hogy ezek megvalósulhassanak. A
fenntartható növekedés pedig azt jelenti, hogy mindenkinek egyénileg is látnia
kell a jövőbeni lehetőségeket saját maga és szerettei számára.
- Az AGRIBRANDS zRt. a magyarországi takarmánygyárak között hányadik helyen
helyezkedik el?
- Értékesítéssel
kapcsolatos adataink csak korlátozott mértékben publikusak, de a cégünk által
értékesített mennyiség körülbelüli 10% -a a
magyarországi takarmányfogyasztásnak. Ez részben azt jelenti, hogy rajtunk
kívül még számos céggel osztozunk a relatíve szűk magyarországi piacon, részben
pedig azt, hogy még vannak lehetőségeink.
- Ön hogyan
képzeli el a vállalat teljes körű, minden igényt kielégítő működését?
- Ami a gyártást
és termék előállítást illeti, azt valahogy így, ahogy ma is csináljuk.
Termelési technológiánk fejlettségi szintje a konkurens üzemekhez hasonlítva
nagyon jó szintűnek minősíthető, rendelkezünk azokkal a berendezésekkel és
szakember háttérrel, amivel a vevők igényeinek megfelelő termékeket tudunk
gyártani. A „minden igénybe” persze a termékminőségen kívül még sok minden
beletartozik, például az, ami vevői szemmel elsőre szinte mindig magas
ár-érték-arány, amibe szerintem a mi prémium termékeink jól teljesítenek, illetve
egyéb szolgáltatások, amelyek a termék szállításán túl szakmai tanácsok, telepi
optimalizáló-számítások, programok, szakmai, akár külföldi szakember segítsége,
állategészségügyi szolgáltatások, tanácsok formájában nyilvánul meg. Továbbá
kutató-fejlesztő csapat tudományos kutatásokkal, kísérleti teleppel áll
rendelkezésre Minnesota államban, mely kísérleti eredményeket minden országban
felhasználunk az új termékek fejlesztéséhez.
Köszönöm szépen az interjút!
8.
Interjú az
AGRIBRANDS Europe Hungary Takarmányipari
és Kereskedelmi zRt.
egyik dolgozójával, édesapámmal
Édesapám a
vállalat dolgozója, kisgyermek korom óta sokat mesél a munkájáról, amit mindig
érdeklődve hallgatok. Apukám a tanulmányait
befejezve 1985-től dolgozik a több tulajdonos váltáson átesett gyárban. Így
szinte magától érthető volt, hogy beszámolóm másik interjúját vele készítem el.
- Milyen
munkaköri beosztásod van a vállalatnál?
- Készáru
raktáros, csoportvezető.
-
Konkrétan mi a feladatod?
- A premix és a takarmányüzemben előállított termékeket a
készáru raktárban rendszerezem, leltározom és a rendelés alapján szervezem a
kiszállítást. A munkám sokrétű, hiszen
koordinálnom kell a munkafolyamatokat az üzemekkel, a vevőszolgálattal és a
kiszállítókkal. Ellenőriznem kell a raktározott áruk szavatossági idejét és a
készlet mennyiségét. Új munkatársak érkezése során mentori feladatokat is
ellátok.
- Milyen a
munkaidő beosztásod?
-A gyárban az
üzemi és a raktárokban dolgozók nagy része nyolc órában és két műszakban
dolgozik, a vevők folyamatos kiszolgálása érdekében.
- Mi a
szubjektív véleményed?
- Az igazsághoz
hozzá tartozik, hogy el sem tudom képzelni, hogy más munkahelyre menjek
dolgozni. A dolgozókkal szembeni elvárás magas, a minőségi takarmánygyártás és
forgalmazás érdekében, azonban ezzel egyenesen arányos a munkám elismerése.
Biztosítottak a dolgozók számára a megfelelő munkakörülmények annak érdekében,
hogy a munkaidő alatt jól érezhessük magunkat. Természetesen ezzel is
ösztönözve vagyok a minél magasabb szintű teljesítményre, mert érzem, hogy
nemcsak elvárnak tőlem, ezt értékelik is.
- Mit gondolsz a
cég termékeiről?
- Hiszem és vallom, hogy az előállított
takarmányok mind nagyon jó termékek, de ezt saját magam is tapasztalom az
itthon nevelt baromfi és sertéseink fejlődésén, növekedésén. Úgy gondolom, hogy
a cégünknél minden állattartó megtalálja a számára legkedvezőbb
takarmányféleségeket mind minőségben, mind árban.
- Elégedett
vagy-e a munkahelyeddel és a munkabéreddel?
- Úgy gondolom, hogy az előző
válaszokból is kitűnik, hogy elégedett vagyok a munkahelyemmel. A fizetéssel
kapcsolatban azt hiszem, hogy a vállalat a lehetőségeihez mérten igyekszik a
munkát elismerni, pluszjuttatásokat biztosítani.
- Miben látod a
cég erősségét, előnyeit, és mi az, amin javítani kell?
- A vállalat erőssége a minőségi
takarmány előállítása, a beruházások, amelyek a folyamatos fejlesztést teszik
lehetővé. Nagy erőfeszítéseket tesznek a piac kiszélesítése érdekében, amit szakemberek
valósítanak meg. Kevés munkahelyen mondhatják el, hogy a cég számára fontos a
dolgozók együttműködésének alakítása, kapcsolatok mélyítése. Nálunk ezt
csapatépítő tréningeken keresztül valósítják meg, ahol mindenki kicsit
feltöltődik, jobban megismeri kollégáját, ennek köszönhetően a mindennapokban
jól működik az együttgondolkodás az összedolgozás. Javítani mindenen lehet még
a jón is, hogy még jobb legyen.
9.
Záró gondolatok,
befejezés
Összegzésként
elmondhatom, nagyon örülök, hogy ezt a témát választottam. Mindig érdeklődve
hallgattam, ahogyan az édesapám mesélt a munkahelyéről. Kisgyerekként csak azt
láttam, hogy egy olyan hatalmas gyárba megy dolgozni, aminek a tornyát még a
városban is lehet látni.
A pályamunka
elkészítése során érdekes dolgokat tudhattam meg, rájöttem, hogy ami a cég
hitvallása, az állattartók teljes körű kielégítése, a takarmányok és az
előállított termékek az állatok hatékony és gazdaságos nevelését teszi
lehetővé, az nem csak szóbeszéd, hanem valójában úgy is van.
A családunk
tapasztalatával is alá tudom támasztani az AGRIBRANDS Europe Hungary Takarmányipari és Kereskedelmi zRt. előállított takarmányok és
termékek eredményességét, hiszen az általunk nevelt baromfik és sertések rövid
tenyészidő alatt az életkornak megfelelő takarmányokon nevelkednek és a hús
minősége is kiváló.
Remélem, hogy az
országban csökkenő állatállomány helyzete megváltozik, felismerjük az
állattartásban rejlő lehetőségeket és visszanyerjük a haszonállat-szektorban
betöltött szerepünket. A minőségi takarmányozás feltételeit az AGRIBRANDS
Europe Hungary Takarmányipari
és Kereskedelmi zRt. tudná
biztosítani.
10. Általános
bibliográfia
Dr. Magda Sándor - Dr. Marselek Sándor:
Állattenyésztés, 2007, Szaktudás Kiadó Ház.
Schmidt János: Takarmányozástan 1996.
Mezőgazdasági Kiadó.
Személyes interjú készítése Gyurcsek
Jánosnéval, a karcagi cég igazgatójával.
Személyes interjú készítése Andrási
Tiborral, a karcagi cég alkalmazottjával.
www.katki.hu/szaktan/kisall/takarm/tak2.html
www.fvm.hu/main.php?folderID=1&articleID=4464&ctag...iid=1
http://alicefeederssupply.com/
www.purinatakarmany.co.hu/Screens/termekek.aspx
Mellékletek
1. ábra
Purina® logó
2. ábra
A
Cargill vállalat logója
Raklapozó
robot
2.
számú melléklet
Zsákos
kiszállítás
3.
számú melléklet
Ömlesztett
kiszállítás
4.
számú melléklet
A
vállalat kapcsolatrendszere
5.
számú melléklet
Dercés
6.
számú melléklet
Morzsázott
7.
számú melléklet
Granulátum
8. Számú melléklet
10.
számú melléklet
van
Aarsen granuláló
11.
számú melléklet
van
Obsal technológia
12.
számú melléklet
Automata lezsákoló